...onthulling van het informatiebord... |
Afgelopen
maandag 3 november was ik uitgenodigd om de onthulling bij te wonen van het
eerste informatiebord van een serie van zes over neergestorte vliegtuigen
tijdens de Tweede Wereldoorlog in Westelijk Noord-Brabant. Het was een
initiatief van de Heemkundekring ‘Fijnaart en Heijningen’, in samenwerking met andere kringen uit de buurt.
De onthulling zou rond 13.00 uur plaatsvinden, min of meer op de minuut af exact
70 jaar nadat een Belgische piloot zijn Spitfire zo’n 200 meter verderop aan de
grond had moeten zetten, nadat hij was geraakt door Duits luchtafweergeschut.
Het was
een grijze dag, met laaghangende wolken die langs de hemel voortgejaagd werden
door een stevige wind. Regen dreigde en je was blij als je een jas aanhad. Precies
dezelfde weersomstandigheden als 70 jaar daarvoor, bleek uit het stukje War Diary van piloot Paul Decroix dat
Willem van Dranen voorlas. Willem (zelf ex-luchtmachtman) is de grote
inspirator van het onderzoeksproject naar
neergestorte vliegtuigen in de Westhoek waar een aantal leden van de
heemkundekring mee bezig is.
Daar
stonden we aan de Oostdijk bij Willemstad te wachten op het moment van de onthulling.
Naast een aantal mannen van de heemkundekringen, waren er twee officieren
aanwezig van de Belgische luchtmacht, om preciezer te zijn, van hetzelfde 349
squadron waartoe in 1944 de Spitfire van Paul Decroix had behoord; een
luchtmachtofficier van de RAF; iemand van de Britse ambassade; iemand in een
authentiek ogend pilotenjack (die later een van de directe collega’s van
Decroix bleek te zijn geweest, de inmiddels 91-jarige André Kicq) en de
kleinzoon van Decroix met zijn vrouw en kinderen. Alleen, die laatsten waren
nog niet gearriveerd.
...dreigende wolken boven het gezelschap, hetzelfde weer als 70 jaar geleden... |
Even
later was het zover: onder applaus haalden de burgemeester van Moerdijk en de
inmiddels gearriveerde kleinzoon (allebei manhaftig keurig in pak, zónder jas)
de Belgische vlag weg voor het informatiebord. Daarmee werd in drie talen het
verhaal zichtbaar over dit moment, zoals er vele van zijn geweest tijdens de
oorlog. Déze piloot had het overleefd (al moest hij het wel met
krijgsgevangenschap bekopen), maar er zijn in die jaren tussen ’40 en ’45
talloze andere vliegeniers gevallen in de strijd om de vrijheid. In Brabant
alleen al gaat het om honderden doden in de luchtoorlog. En daarom is het goed,
zoals burgemeester Klijs zei, dat we de herinnering aan hen blijven koesteren. Een
mooi initiatief van de Fijnaartse heemkundekring, die informatieborden met
daaraan gekoppeld een fietsroute “in het spoor van de bevrijders”!
Rien Wols
Vind je dit interessant? Lees dan ook:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten