woensdag 17 februari 2016

Zijtaart had ooit 'zuidelijke variant'

...De grintweg vanaf Den Bosch gaat bij Sluis 4 het kanaal over en loopt tot Sluis 5 bij Keldonk aan Zijtaartse kant...
De mogelijke komst van een zuidelijke omlegging van de N279 bij Zijtaart zet momenteel de verhoudingen op scherp. Het Zijtaarts standpunt is helder: geen omleiding N279. De aanleg van asfalt zo dicht bij het dorp gaat ten koste van leefbaarheid. Dat was 120 jaar geleden wel anders.

De eerste verharde variant van de rijksweg, een grintweg tussen sluis 4 en 5, ligt aan de Zijtaartse kant van het kanaal. Wie in 1884 van Den Bosch naar Helmond reist, moet langs Zijtaart af. De Veghelse ANWB-richtingwijzers geven niet voor niets aan: "Helmond, brug over dan links". De Keldonkse ophaalbrug leidt het verkeer 4 kilometer verderop weer naar de overzijde. Waarom een rijksweg op zuidelijke kanaaloever?

Volgens de hoofdingenieur van Provinciale Waterstaat dient dit "het belang der gehuchten Sijtaart en Doornhoek". De nieuwe rijksweg biedt uitstekende kansen voor verdere ontsluiting en verbinding met de grintweg van Sint-Oedenrode naar Lieshout.  Zijtaart weet in december 1884 de Veghelse raad te overtuigen in te stemmen met de aanleg van een kunstweg vanaf de rijksweg over het kerkdorp naar Zondveld. Het gaat gepaard met de gebruikelijke discussies over hoge kosten en provinciale subsidies. Er heerst twijfel over een grint- of keiweg. In Eerde is zowel een grint- als keiweg. Ze rijden er in dezelfde voertuigen als te Zijtaart en geven er de voorkeur aan de keiweg. Dus komt er een keiweg. Gemeenteraads- en statenlid Manders sleept een provinciale subsidie van 28.000,- gulden binnen.

De aanleg kan beginnen. Zijtaart is in jubelstemming. De pastoor schrijft: "Lang, zeer lang, had men verlangend daarnaar uitgezien. Velen hadden zich beijverd om de weg te verkrijgen". Vijftig jaar lang blijft Zijtaart met de grintweg verbonden. Tot de overheid in 1934 plannen ontvouwt voor aanleg van de rijksweg op noordelijke oever. Ongenoegen in Zijtaart, dat haar directe aansluiting met het provinciale wegennet dreigt te verliezen. In de Veghelse raadsvergadering vraagt men zich af wat B&W hier tegen kan doen. Weinig. Destijds geen spandoeken, enkel een formele brief. De overheid blijkt doof voor het Zijtaartse verzoek. Tot op heden volgt de N279 de 'noordelijke variant'.

Dit verhaal stond eerder in Brabants Dagblad

Geschreven door:
Rolf Vonk

Vind je dit leuk? Lees dan ook:
De beste verhalen via e-mail ontvangen?





Geen opmerkingen: